Monday, April 1, 2013

New me.

Alhamdulillah, harini genap 1 month pernikahan i dengan kesayangan i. Dalam tempoh sebulan ni, i masih lagi cuba adapt dengan status isteri, bukan tunang atau girlfriend. Yang dulu masa tunang atau girlfriend boleh lagi nak meninggi ninggi suara, boleh lagi nak marah marah sukahati dan boleh lagi untuk tak fikir panjang bila keluarkan perkataan. Now, hoii tak boleh woiii sebab suami adalah syurga isteri, tiket untuk i masuk syurga. Sekarang, bila i rasa i tertinggi suara ke, termuka masam ke, terguriskan hati (even a small dot) pun, terus i minta maaf (mithali sangat). I pegang tangan dia, "sayang, sorry....... (muka nak nangis).

Tula, dulu masa belum kahwin, tak dengar cakap bakal suami. Everytime i buat perangai (masa bujang) dia tegur i, "nanti terbawa bawa masa dah kahwin nanti".
Dengan nada confident i jawab balik "takkan punya terbawa bawa, sekarang belum jadi isteri lagi, so takpelah (siap tambah buekkk). Nanti dah jadi isteri kite taulah, masa tu dah masuk stage lain, stage sayang syurga kite", (ceee pandai jawab tu).

Eh eh now i da ok k. Suami puji lagi i isteri solehah (lepas i bayar dia seringgit), pandai memasak, pandai membasuh, pandai mengemas, pandai urus suami (ok, yang ni i tambah).

Jauh lagi perjalanan hidup i bersama dia. Baru sebulan, alahaiii pengantin baruuu lagi. I tau, banyak yang i kena tempuh, onak duri ranjau berliku pancaroba pancaindera (ewah) dan sebagainya. Yang penting, how we gonna fix it, not throw it. Belum masuk ada baby lagi tu (part ni best, excited kot).

Cakap pasal baby, i makin buncit.

Buncit makan bukan buncit baby.


Friday, March 22, 2013

Kehidupan selepas perkahwinan

Wooo wooo seronoknya dah kahwin. Dah boleh berkepit 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Boleh kongsi suka duka, hilai tawa bersama sama, sepanjang masa. So far, kitorang yang masih dalam mood pengantin baru ni (ecewahh) asyik ketawa sepanjang masa bila berdua. Dia usik i, jangan harap la i tak usik dia balik kan.

Situasi paling best untuk kita saling kena mengena ialah bila dalam kereta, dia pandu while he singing lagu yang sedang keudara di radio.

i: sayang, lagu ni siapa nyanyi? (dah tau dah maroon five nyanyi, tapi saja je)
he: maroon five
i: bialah dia nyanyi. wahahaha
he: ciss.
i: yes! yes! satu kosong.

Kadang dia nak kenakan i balik, dia putar putar soalan masa i tengah feeling nyanyi lagu menadah gerimis.

he: lagu ni hetty sarlene nyanyi kan? (eleh, padahal lagu ziana zian)
i: bukanlah, takkan lah suara ziana zain pun tak kenal.
he: dah tu, biarlah dia nyanyi. (dia wahahaha kan i balik)

Sampai tahap i asyik kalah je, time dia nyanyi dan i tanya lagu tu artis sekian sekian nyanyi, dia tak nak jawab atau jawab main main, i anggukkan kepala dia masa dia tengah drive. Kira i menang la! Tak kira tak kira.

I bersyukur i dapat pasangan yang tak boring dan yang boleh buat i ketawa tiap masa. Kalau nak serius je sepanjang masa, i boleh mati. Nasib baik sayang sporting, sayang best, sayang kacak dan sayang handsome (sayang sila belanja ayam golek seekor).

The funny part, i masih lagi bahasakan diri i dengan dia, sayang - kita, kita - sayang. I tak tahu nak bahasakan diri i apa. Ala, dia pun sama, kita - sayang, kita - sayang juga. Terbiasa dah dari zaman bercinta dulu. Mungkin bila dah berbaby nanti, baru panggil mama - papa, papa - mama. Kot? Tapi, berkita kita, i rasa cute. Case closed.

And the best part, i dapat masak lazat lazat untuk menambahkan lagi lemak tepu di perut hubby i itu. Bila hubby request nak makan tu, nak makan ni, jiwa i melonjak lonjak tak sabar nak masakkan. Masak dengan penuh rasa kasih sayang ni lain tau. Dia pulak terlalu memuja i cakap i lah masak paling sedap sekali dalam dunia. Letih la nak kena bagi seringgit tiap kali dia puji.

 come with barbeque sause and coeslow

ayam roasted ala kenny rogers


I tak cerita pasal honeymoon sebab kita tak honeymoon lagi. Lepas kenduri 2 Mac (sabtu) haritu, isnin terus balik Gong Kedak, Terengganu sebab rabu hubby dah kursus kat Kuantan for two month. I ok je tak honeymoon jauh jauh romantik romantik macam pasangan lain yang baru berkahwin. I faham kerja dia yang tak tentu masa. I tak boleh expect lebih lebih dan yang indah indah saja. Dengan adanya dia di sisi i, cukuplah. Itu saja.




Itu saja i pinta



Wednesday, March 6, 2013

Mrs Hussairi

Finally finally finally SYUKUR alhamdulillah, i dah selamat diijabkabulkan dengan lelaki yang sangat i cintai pada first march yang lepas. Sekarang pun i rasa macam mimpi lagi dah jadi isteri dia. Dah lama i tunggu saat ni dan sekarang i dah boleh tengok dia depan mata i hari hari. Dulu sebelum kahwin, dia selalu cakap "tak sabarnya nak kahwin ngan sayang, nak bahagiakan sayang". Now, bahagiaaaaa sangat i rasa. Pergi kedai makan pun, dia suka suap suap i, tak kasi i suap sendiri. How sweet! Mama lah yang paling happy sekali dapat menantu. Suka sangat dapat menantu askar. Dan i kira, doa dan impian masa i kecil kecil dulu nak bersuamikan askar, Tuhan makbulkan. So tiga malam lepas nikah tu, sayang i tidur kat rumah mama sebelum kitorang kena berangkat ke Jerteh, Terengganu sebab komitmen kerja encik sayang. Bestnya dapat pergi jauh jauh tinggalkan semua, mulakan hidup baru dengan dia. Sekali sekala boleh balik lepaskan rindu pada Kuala Lumpur, adik beradik dan kawan kawan. Tengah busy bercinta lah nak tulis entry panjang panjang. Jom layan gambar tak official dulu. Gambar dari official photographer siap lambat lagi.

Gambar di hari pernikahan, 1 Mac


muka ceria lepas dah sah

 i lagi

 my bestfriend. masa dia kahwin, i jadi pengapit 

 oh! my husband



On our reception, 2 Mac

 with member member KUIS

with member member UiTM

 sword barrel

potong cake



 segak segak

with bro ubai's family

thank you thank you thank you. i sukaaa semuaaaa

sedikit gambar dari OP:





Kapt Muhd Hussairi :-
Dia, tanpa aku tahu pada asalnya, adalah segalanya untuk aku.





Wednesday, January 9, 2013

Kahwin's matter

Kurang dua bulan lagi i akan menamatkan zaman bujang. Kira setahun lebih sikit la bertunang. Boleh tahan, ada juga la sikit-sikit dugaan yang lastly, tunang i mengalah. Kadang bila i rasa ego, tak nak mengalah, tak mahu mengaku salah, i fikir, hubungan ni lebih penting dari ego i kan, lantas i pohon sorry.  Benda paling susah dalam dunia adalah melawan ego. Seriously.

Jujur, tak mudah untuk i bergerak sendiri tanpa tunang di sisi. Tak boleh nak jumpa hari-hari. Discuss hal kahwin dengan mata bertemu mata susah sekali. Setiap kali expo pengantin, i hanya gigit jari. So, i akan listkan 'things to do' sebelum dia dapat cuti untuk pulang ke sini. Nak pergi mana-mana semuanya berdiri di atas kaki sendiri. *nangis jap aaa

Dan tiap kali nak bincang hal kahwin dalam telefon, tiap kali tu jugak gaduh pastu cool down pastu gaduh balik. Pastu esok dah buat-buat lupa, wish good morning macam biasa. Laa ni bila nak dekat-dekat tarikh kahwin ni, dah boleh rasional (soal masa depan maa). Ayat standart dia, sayang sabar laaa. Lagi satu, bila dalam phone, i tak boleh dengar dia cakap dia lapar. I cakap 'kalau ada kite ni, sayang tak sempat nak lapar tau'. Hari-hari i fikir, apalah agaknya dia makan harini. Minum air kosong cukup lapan gelas sehari tak. Bilik bersapu baju berbasuh tak. Hussairi ni badan je besar gajah tapi manja mengada-ngada. Anak bongsu katanyaaaa (kite gurau jeeeee).

.
.
.
.
.
.
.
.
.

Kita kahwin dengan Hussairi tercinta, dua haribulan tiga.


muka tak mandi pergi kerja



Semoga dipermudahkan segalanya.



Sunday, December 30, 2012

Dejavu di Bukit Sagu

Tiga belas haribulan Disember lepas, i ke Felda Bukit Sagu, Kuantan. Rumah family tunang i, I pergi sana follow kakak tunang yang tinggal kat kl sebab tunang i balik Kuantan dari tempat kerja dia (Jerteh). So tak boleh balik together gether dengan beliau, Bos beliau postpone cuti. Jahat. Dah plan dah nak balik Kuantan sama-sama dengan dia (sob sob).

Sebab lima belas haribulan wedding kakak dia, so i datang awal dua hari (tunang suruh datang awal, katanya mak suruh). Dalam perjalanan ke sana, i berdebar-debar gila walaupun ini kali kedua i ke sana. Sampai-sampai dalam pukul 1.30 pagi, i nampak kakak dia tengah lap-lap pinggan mangkuk. Nasib baik sampai-sampai, dah boleh nak rajin. Ada juga something i boleh tolong (first impression penting woo). Pastu i tido. Esoknya i bangun awal walaupun i cuti dari solat Subuh haritu (kalau kat rumah sendiri, jangan harap nak bangun awal kalau uzur). I mandi-mandi terus masuk dapur. Sempatlah i ramah mesra dengan mak long, mak ngah, mak su serta jiran tetangga yang tertanya-tanya siapakah i. Nanti mak tunang i yang jawab, Ni lah tunang Hussairi. I senyum je. Senyum. Senyum dan senyum (sampai rahang sakit).  Namun i mati kutu bila tunang i kata hari Jumaat petang nak ke malam baru dia dapat balik. Semua adik beradik dia dah tanya-tanya i bila adik diorang sampai. Bayangkan i berada di kalangan keluarga yang masih asing bagi i tanpa tunang i di sisi. Nak ambil hati bakal mertua lagi, bakal ipar duai lagi, bakal anak-anak buah lagi (nak korban tidur lagi). Since tunang i anak bongsu dari sebelas beradik, ramai lah kakak abang beliau serta anak-anak kepada kakak abang beliau. Nak dekat Maghrib, tunang i muncul dengan beg pakaian dia. I lega.

Seriously i happy sangat berada di sana. Diorang welcome kehadiran i. Anak-anak buah dia seramai dua puluh lima orang (agaknya) pun manja dengan i especially yang girls. Ada yang panggil i maksu, auntie fira, kak fira pun ada (mungkin sebab i tua dalam badan muda). I cakap, panggil auntie fira la, lepas dah kahwin dengan paksu nanti baru panggil maksu. Hehe. Gila manja diorang. I duduk je, ada yang letak kepala kat riba i, sandar kepala kat bahu i. Mujur i memang suka budak-budak. I buat mereka ketawa, i usik mereka. Part paling best, pakai inai sama-sama, susun goodies sama-sama. I bangun tidur pulak, tersusun anak buah dia yang perempuan lima orang tidur sebelah i. Mujur bukan paksu yang kat sebelah.















Lepas 4 hari 4 malam kat sana, i balik kl balik dengan tunang i, dia pun dah takda cuti dah, kena balik Pangkalan Udara Gong Kedak balik (tak best). Tapi moment kat sana best la, i jatuh cinta dengan family besar dia. I congrats kat diri i sendiri sebab i berjaya dan i usaha untuk pikat hati mereka (sayang kena belanja, tak kira). Masa nak balik dah salam salam peluk cium semua, kakak tunang i pesan, jangan gaduh-gaduh (cam tau je kitorang suka gaduh gaduh manja gitu). Kalau Hussairi buat hal, report je. Pastu thanks thanks i berkali kali sebab tolong (i tolong senang senang je kot) I pun cakap balik, thanks sudi terima (sambil buat muka comel). Diorang doakan giliran kitorang pula.

Sebab next wedding, will be ours.

Bilaaaaa?





Tunggu jelaaaa. Will announce soon. Bye.