Tuesday, April 6, 2010

Ber in a relationship?

Being in a relationship ni sebenarnya tak mudah, melainkan kau permudahkannya. The main point yang harus ada di dalam sesuatu relationship is komitmen. Kalau takde komitmen, memang dua tiga hari lepas tu dah boleh byebye. Mereka yang dah ber in a relationship sebenarnya adalah mereka yang bersedia untuk beri komitmen terhadap pasangan masing-masing. Dan juga dah bersedia curahkan sepenuh kaseh-sayang buat si dia.


Komitmen ni bukan kerja seorang, tapi berdua. Sebab tu lah relationship is like taking risk. Sama jugak macam kau berjudi. Maksudnya kau mempertaruhkan nasib kau. Ini bukan soal menang atau kalah TAPI kau kena bersedia untuk menerima apa jua kemungkinan, kesan dan akibat hasil dari relationship tersebut.


Being in a relationship juga, tak bermakna kau akan bahagia sentiasa. Relationship kau tak semestinya indah. Kalau hari ni kau rasa bahagia sangat-sangat, besok lusa mungkin kau akan menangis sampai habis 2-3 kotak tisu. Time tu mungkin kau akan rasa menyesal berada di dalam relationship tu dan akan berada di fikiran kau; "kalau lah aku tau benda ni akan terjadi...."


Ya, kita bukan Tuhan. Kita bukan malaikat. Kita tak mampu nak menolak takdir dan kita juga tak tahu apa yang bakal menanti kita. Bila difikir-fikir balik, baru kau akan sedar, semua tu sebenarnya mengajar kau. Time kau terima dan untuk berada di dalam relationship tu maksudnya kau dah bersedia. Kalau tak, kenapa kau beria-ia to be in dat relationship, kan?


Namun, being in relationship juga adalah untuk melihat kematangan kau. Macam mana kau handle situation, macam mana kau buat keputusan dan juga macam mana kau nak jaga hati orang. Dalam masa yang sama, kau akan belajar untuk lebih sensitif terhadap perasaan orang lain. Juga macam mana kau nak handle kehidupan kau dan kekasih kau.


Bagi aku, kalau kau nak being in a relationship sekadar untuk fill in the blank, baik kau batalkan niat murni kau. Kadang kita tengok ada couple yang dah bercinta 3-4 years, full of love, alih-alih putus camtu je. Tengok, betapa mudahnya perasaan cinta tu boleh beralih pada orang lain dalam sekelip mata. magic kan?


Macam aku, bila hubungan aku dengan guy yang penah aku jalin cinta terputus kat tengah jalan, aku selalu bermonolog ngan diri aku sendiri...


"kenapa jumpa kalau untuk berpisah?"

5 comments:

  1. yup2... rite.. in a relationship, its complicated.
    Tp, da mmg asam garam hidup kn.. kene la tempuh jgak.
    apepun, never give up... keep trying..

    ReplyDelete
  2. yg paling penting stay positive sbenarnye... hehe

    ReplyDelete
  3. waaa....:) nice....mmg itu la pejalanannya..

    ReplyDelete
  4. thnx..
    u've showed me d road in d relationships..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.