Thursday, May 20, 2010

Mars and Venus.

Aku dah bosan dengan pepatah yang mengatakan bahawa cinta itu buta. Tak tau pulak yang cinta tu bermata. Kalau tak pun, ade accident yang membuatkan ia buta. Ok, maybe maksud kat sini cinta tu buta coz dia tak kenal harta, rupa paras, pangkat, darjat or whatever. Contoh terdekat, Kassim Selamat. Sebab cinta, dia buta. And dalam cerita Ibu Mertuaku sendiri dah menggambarkan betapa cinta tu buta sampai Sabariah sanggup tolak harta yang banyak tak hengat semata-mata demi abang Kassimnya. Kisah camtu pada aku dah tak releven dengan zaman moden yang serba canggih ni. Apa, ingat dengan cinta je kau dah boleh bahagia ke walaupun kehidupan kau ibarat kais pagi makan pagi? Berapa ramai pasangan yang bercerai berai akibat dari kewangan yang tak stabil? Oh i should make a research on this (tu tak termasuk kes artis yang kawen dato'-dato' sebab kewangan mereka yang sangatttttt stabil okeh).

Perempuan selalu dicop sebagai materialistik. Bila demand lebih sikit, mula lah dilabel sebagai itu, ini, dan bla bla bla. Kena lah faham. Perempuan nafsu 9. Termasuklah nafsu shopping, nafsu berbelanja benda yang ntahapehape, nafsu makan dan sebagainya. Sebab tu perempuan ni sangat complicated kalau nak dibandingkan dengan lelaki. Lepas tu, bila ada perempuan yang single ataupun tak kawen-kawen even umur dah meningkat, lelaki akan cakap "memang la, maintenance tinggi sangat!". Kejam betul kan statement camtu.

Tiba-tiba teringat, someone pernah told me that perempuan ni suka dengan apa yang dia dapat and lelaki ni suka dengan apa yang dia lihat. Ok, for example dalam sesuatu hubungan, perempuan akan suka kalau pasangan dia always pay atention kat dia, romantik, bagi hadiah tu hadiah ni, belanja itu belanja ini. As long as apa yang dia dapat. Kontra dengan lelaki, mereka akan puas dengan apa yang mereka lihat. For example, cukup dengan pasangan dia pandai berhias, asalkan cantik pada pandangan mata dia. Apa yang dia lihat, dah cukup berbanding dengan apa yang dia dapat. Mungkin kebanyakkannya macam tu. Kalau ada yang tak agree pasal ni, sorry ok.

That's why men and women ni contra mentally and physically. Itu adalah supaya mereka saling lengkap-melengkapi and disebabkan itulah baru kenikmatan dunia dapat kau diperolehi.

p/s: nak sambung baca buku 'Men from Mars, Women from Venus'.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.