Thursday, September 23, 2010

Hanya dikau.

Jejaka : "Sayang, saya ada something nak tanya.."

Gadis : "Yes, tanyalah..apa dia?"

Jejaka : "Erm..kenapa sayang cintakan saya? Sebab diri saya,
kedudukan saya, harta saya, atau sebab-sebab lain?"

Gadis : ..... (terkesima)

Pernah berhadapan dengan situasi macam ni? Kalau belum pernah, lepas ni cuba tanya pasangan masing-masing.

Semalam, bila incik boyfren kata ada something nak tanya, hati terus berdebar. Jangan bagi soalan cemu-cemas sudah. Tetiba rasa macam kat dewan exam.

" Sayang suka kite sebab kite askar ke?" (dia bahasakan diri dengan 'kite')

" Kenapa sayang tanya macam tu?" Aku tanya dia balik.

" Saja, tiba-tiba terlintas kat fikiran, nak tanya" Jawab dia.

Aku terdiam. Kat kepala cuba nak susun ayat baik-baik supaya dia 'clear' dan tak salah faham.

Memang. Memang impian aku masa kecik-kecik berangan nak kawen dengan tentera. Kalau masa kecik-kecik dulu time nak balik Penang je, bila lalu highway tu, akan ada je trak askar yang plat number dia Z tu lalu sebelah kami. Kadang sampai 4,5,6 trak kat atas highway tu. Ada yang pegang senapang, berbaju hijau. Semua botak-botak dan tough. Aku sangat teruja. Dalam kepala masa tu, 'gagahnyeeeeeee'.

Pastu, masa darjah 6. Makcik aku yang bongsu melangsungkan perkahwinan dia juga dengan seorang tentera. Tentera darat. Fuh, punyalah penuh dengan adat istiadat. Manalah details sangat nak ingat. Cuma ingat time pasangan mempelai berjalan lalu bawah pedang. Suami kepada makcik aku pun, punyalah segak dengan uniform tentera dia. Oh and masa upacara potong kek pun, guna pedang woo. Scary je aku tengok.

Tapi, sebab utama aku cintakan kekasih aku sekarang, bukan sebab dia tentera. Bukan sebab dia penuhi impian aku nak merasai apa yang pernah aku lihat masa kecik dulu. Bukan sama sekali. Aku jatuh cinta dengan dia, sebab dia adalah dia. Dia adalah lelaki yang sama aku kenali sebelum dia bergelar Kapten.

Sebelum dia baru nak masuk tentera, masih lagi takde perasaan istimewa aku pada dia. Maybe sebab masa tu pun kami dah lama tak jumpa bertentang mata. So, tak tau apa perubahan yang ada pada dia. Dan tak lama lepas tu, bila dah berbulan-bulan dia kat kem, dia dapat cuti, dan dia kata dia nak jumpa aku. So we met at Shah Alam (memandangkan masa tu aku masih menyewa kat Shah Alam). So malam tu kami melepak berdua kat Dataran (padang rumput berdekatan masjid tu) sampaiiiiiilah ke subuh.

Satu perubahan yang aku paling ingat, dia botak! Ok, dan kami pun borak-borak, gelak ketawa sama-sama, kongsi cerita dan bla bla bla.

Balik tu, aku bagitau dia, aku suka dia botak and aku nak dia botak sampai bila-bila. Lepas dia hantar aku balik, starting from dat night, aku rasa rindu gila kat dia. Jatuh cinta sebab dia botak tu, mungkin salah satu. Tapi sebab utama jatuh cinta tu memang sebab dia adalah dia. Kalau nak di list kn, banyakkkkk sangat and tak perlu kot dibagitau kat sini. Kesimpulannya, sebab peribadi dia. Dan aku kira, dia tentera, adalah bonus bagi aku.

Yang pasti, i'm looking forward untuk bina hidup dengan dia.
Bila, biar masa yang tentukan.

(p/s: sayang, i'm very proud of you.)

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.