Saturday, March 6, 2010

Susahnye jadi wartawan!

at office before kuar cover event. muke x cukop tido!

Press conference kali ke3


Pres conference kali ke2
Wartawan dari BERNAMA punye video cam paling besar sebesar orangnyer!

Video cam ni berat woo


Hello! i'm fyra, melaporkan dari Wisma MCA...


Wisma MCA yang menjadi saksi
Berapa banyak press conference daa..
Astro Awani. Korang penah tengok program-program Astro Awani? Ala...korang mesti familiar ngan Gala Tv, ye tak? Kisah pasal artis-artis Malaysia ni, mesti korang amik port punye. Okla, aku bukan nak cite pasal Gala Tv ke, pasal artis-artis ke, takde masa. Buang masa aku je. Tapi aku nak cite pasal pengalaman berharga yang aku dapat kat Astro Awani, semalam. Thanks to Encik Faisal coz suggest group kami pi sana. Actually, we all pi sana pon sebagai menunaikan tanggungjawab terhadap assignment broadcast journalism. Tajuk keje we all tu is "a day with broadcast journalist". Maksudnye, seharian kena membontoti wartawan pi cover news. Sebelum tu, we all da set appointment pon. So, diorang pon arrange la sape patut ikot wartawan yang mana. Nak dijadikan cite, aku kena ikot wartawan yang bernama En. Haris pada pukul 9:30 am. Kira aku la yang keluar dari ofis paling awal. Fida, Farah, Kiki and Dayah sume kuar lewat sket dari aku.


Turun-turun eskelator je, dah ade Vios tunggu untuk bawa kami pergi ke Wisma MCA. Means that kena cover news kat sana. Aku bersama-sama En.Haris dan Abg Bob (jurugambar) kemudiannye dibawa pergi ke lokasi. Sampai-sampai je Wisma MCA tu, aku rasa terasing coz semua chinese! Yang malay pon wartawan-wartawan ngan jurugambar je. Encik Haris kata, keje wartawan 50% ialah menunggu! Sebab memang we all kena tunggu lama pon. Tunggu Presiden MCA, Dato' Ong Tee Keat datang. Lambat tol orang tua tu datang. Lama tau kena tunggu! Gila busan. Dahlah aku sorang je girl melayu, pakai tudung pulak tu!
Aku malas da cite pasal menteri itu. Nak cite pasal makan lak. Masa lunch time tu, kan caterer prepare food sume. Aku sempat la jeling kat tisu yang tertera nama caterer tu. Sekali caterer chinese ma. Yela, dah event untok chinese kan. Dalam ati aku cakap "sumpah aku takkan makan!" Memang la takle makan kan. Ayam tak sembelih sume. Time tu aku terkilan gila. dah la perut munyik-munyik! Sob...Tapi tak lama pastu, ada wartawan dari TV3 ajak makan. Rupa-rupanya kat luar ade hidangan untok muslim. Fuh, lega! Aku baru ingat aku kena berpuasa, rupanya dapat pon mengisi perut! Kalau tak makan, aku bole mati taw.
Pas da makan-makan sume, kat level 6, akan diadakan press conference pasal krisis dalaman parti MCA. Sorry, takle nak ulas banyak coz isu ni aku tak berapa nak arif. Complicated! Yang pasal isu tu, biar wartawan yang buat keje. Tapi dat day, baru aku nampak sendiri camne wartawan buat keje. Wartawan-wartawan sume da berkumpul depan pintu da berkumpul kat level 6 kan, tapi press conference akan dibuat di level 9. So, wartawan sume kelam kabut naik tangga, terus ke level 9 dengan tangan kanan pegang video camera yang berat dan tangan kiri pegang stand nye yang lagi lah berat!
Aku pon belari-lari gak naik tangga, konon-konon nak rasa la camne diorang rasa. Diorang malas nak naik lift, coz lambat. Tapi, tau tak..bila orang tanya aku wartawan dari mana, dengan selamba aku jawab "dari Astro Awani". Ada pulak yang ingat aku wartawan dari BERNAMA. Uish, kalau la betul aku dari sana, bestnya! Hmm cakap pasal BERNAMA, masa lunch tu aku duk sebelah wartawan BERNAMA. Pompuan. So, aku saja la nak berbasa basi. Aku pon tanya lah, "akak dari BERNAMA ye?" Saja buat-buat tak tau, padahal dah tertera kat tag dia tu.
Pastu dia angguk. Aku pun sambung la, "Oo, saya ade kawan sorang keje kat situ, nama Lokman, akak kenal?" Then dia angguk. Apa takde mulut ke apa nak jawab. Muka cam sombong gila. Kalau ko tu lawa, nak sombong pon aku tak kisah la sangat. Masalah ko tu gemuk, sangat! Nak kata lawa, memang jauh sangatlah! Ko nak sombong-sombong ngan aku apahal? Aku tak fahamlah, kenapa pompuan-pompuan yang spesis tak lawa ni selalu sombong? Member aku sendiri ramai yang agree pasal ni. Agaknye diorang ni bajet hot kot. Sejak saat itu aku benci ngan BERNAMA!

Ok, berbalik pasal press conference tadi, aku nak bagitau yang haritu, ade 4 meeting and 4 press conference! So bayangkan lah berapa lama kena tunggu, sebab masa meeting, wartawan not allowed. Sampai malam kot. Masa press conference yang ketiga, member-member aku yang ikut wartawan lain sume da balik. Aku je yang masih lagi kat luar. Aku la yang paling awal keluar, and paling lambat balik. Yela, sebeb tu general issue, so memang agak berat la. Lagi-lagi isu sensasi camtu.
Ah da la. Tatau nak story apa dah. Korang pon da bosan baca kn? After da settle sume, da sampai kat office sume, aku duk sebelah Encik Haris tu, tengok dia wat story. pastu dia cite la serba sikit pasal sistem yang diorang guna tu dalam memproducekan berita. Gila la, nampak cam susah je. Aku pon angguk je, buat-buat paham. Oh, tapi 1 la nak cakap, office Astro Awani lawa woh!
And yang terakhir kalinya, we all pon babai-babai sebab nak balik dah. Tq Encik Haris, tq abg Bob di atas pengalaman beharga itu. Nanti kita helo-helo kat fesbuk ye!

3 comments:

  1. seb bek sehari bersama wartawan.. klu seminggu x larat den nak baco... hahaa

    ReplyDelete
  2. bestnye!! nk jadi wartawan la camni. ~

    ReplyDelete
  3. cet! ner gambo mase itot owg estru?? xde pownnn lam belog ni?? nk jdik wartawan kn ler bwk kamere skali..apodaaa pira ni eeei :P

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.